17 أبريل 2016

أنا كل ولد وبنت تايهين // بقلم وهيبة سكر

انا حكاية ورواية 

ومراية 

وعبرة وضحكاية 

ودمعاية 

أنا نبتة ببذرة 

بذرها اللي بذرها 

بدون قصد ولانيّة 

وراح حتي ما بص وراه 

وأنا آهة ترنّ في وداني 

وراها آهة 

وأنا طير مقصوصة جناحاته 

مايعرف يطيّر ولا يفرّ

أنا المتغرب والمتهرب 

من معاناته

أنا معنى بلا انسان 

أنا منفيّ في وطنْ مخنُوقْ

بيقاسيّ ويعانيّ

أنا مُعاناتي مووايلْ

مين صاحب الحق ؟ مين مالوش حق ؟

وأنا ماليّ

أنا جيت من غير قصد ولا نيّة 

ولقيت نفسيّ هنا مسجونْ بلا ذنبْ

أنا الغريب 

اللي ملوش حق 

وهايمشي مالوش حق 

أنا الولهان أنا العشقان 

أنا المدبوحْ

وأنا الباكيّ

بلا دمعْ

ملحمة وأسطورة 

وموال 

بنايّ مكسورْ

وأنا المأسور 

أنا اللي خانوه أحبابهْ

ونزف دمه ورموهْ

أنا كلّ دول 

أنا رحلةْ ألمْ وضنى 

وقلتْ الحق بأعلى الصوتْ وما همنيّ حدْ

واللي نطقنيّ بالحقْ هُو الحقْ

ويا اللي تغدر بيّك من أحبابك وصحابكْ

تعالى معانا


ولا يهمك
مسير الحق يرجع 
لاصحابة 

بقلم وهيبة سكر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق