25 نوفمبر 2014

أنا موال // بقلمي وهيبة سكر

موالي يامصر 
ماله بداية ولانهاية 
آهاته من قلب الحشا متمزعة 
من جوه جوه الروح تقول الآأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأاه 
متمزعة نغمات الناي 
علي ولادك يامصر 
وأنا ناي ً لسته أخضر 
بيدور 
لسته بيخطي أول الخطوات 
وأنا فاضل لروحي خطوة بس خطوة 
وهي مذبوحة على ولدي وأرض وتراب وتراب أهلي 
مذبوح على ليالي الناي والنيل وشمس الأصيل والسهراية 
أنا كما طير اتقصقصت جناحاته 
أناالموال القديم وآهاته وأناته 
من جوا قلب الناي تخرج الآه تزلزل الارض والقلب والروح 
على دم سال على الارض 
وياما الهوى مال بالناي هنا وهناك 
يغني مووايل عشق ومحبة 
وانكسر الناي واتبعثر 
وماعاد له الا آهاته تخرج تمزع الروح والحشا على ولادي ودمهم سايل 
وحكاية ورا حكاية وموال وموال 
وآهات وليالي طوال 
وقصص وحكايات 
والناي يحكي ويقول وآهاته تمزع الارض والسما 
ويحكي عن عيون الاخ بتدبح الاخ بايد الاخ بخنجر الاخ ويختلط دم الاخ بدم الاخ 
وأخ يازمان 
والناي والليل الطويل والألم آه من الألم 
وروح الناي بدها تسافر بعيد لبعيد 
 يأت بفارس ياخد بأيد مصر وولاد مصر 
نفسي يطل علينا ويقول 
ويروي العطش في الروح 
يمد ايده وياخد ايدي لولادي هناك 
وأقول موالي 
وأنا موالي يامصر ماله بداية ولانهاية 
طويل أوي موالي 
مذبوحة أنفاسه وآهاته 
وأمتي تعود المووايل علي شط النيل وشمس الأصيل والسهراية ؟
وأمتي يعود الأخ لحضن أخوه يطبطب عليه ويمسح عنه الدمع والدم ؟ 

// بقلم وهيبة سكر //

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق