31 يناير 2015

باحبك كلك // بقلم وهيبة سكر

باحبك 

باحب نارك وجنتك 

قسوتك وحنيّتك 

شهامتك وابتسامتك 

باحبك لما تبقي هادي هادي 

كنسمة حنيّنة 

ولما ساعات ساعات تثُور 

كما بحر عالي 

بس برضة 

بحبك في كده وكده 

ولأني عارفة 

طفولتك ورقتك 

تبكي في حضني كتير 

وساعات لوحدك تدمع 

انت طفلي الكبير 

طبيبي ودوايّا أنت 

وبأحبك حتي لولقيت عيونك بتبص لواحدة غيري 

ما النخلة العفية القوية 

ساعات تميل كده وكده 

من نسمة حلوة مرت عليها 

تسّبح بجمال ربنا 

باحبك في كل احوالك 

حقاني وعنيّد 

بتحبنّي أوي 

ما أنا أمك

وجاريّتكْ

وصاحبتك 

أنا كل النسا عارفة أنا أنا كلّ النسا بالنسبة ليك 

واثقة فيك 

صحيح بنتخانق كتير كتير أوي 

بس 

يالأخير تيجي تقول 

أنت صح 

ودي كفايّة عندي 

من غير عتب ولا لوم 

أصلي أنا ما باحبش منه الاعتذار 

لأنه عندي كبير أوي وعظيم أوي 

ماهو أهلي ودنيتي وعزي وعزوتي 

وباحبه أوي لما ييجي 

في ساعات صفا 

يقول 

آسف حبيبتي 

ماأنت أمي 

أصل السعادة 

لحظة 

والعمر لحظة 

وليه نضيع عمرنا 

في خصام 

ماتيجي ياحبيبي 

نخلي الدنيا حلوة 

كما الجنّة 

بالحب والرضا 

والابتسام 

والصفا 

وبعدها 


ييجي الغرام والهيام 

والانسجام 

ماتيجي 
// بقلم وهيبة سكر //

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق